-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34502 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چه معاني مختلفي براي حديث شريف «الاسلام يَعْلُو و لا يُعلي عَليه» ذكر شده است؟
پيغمبر اكرم فرمود: «الاسلام يَعلو وَ لا يُعلي عَليهِ» (نهجالفصاحه، ص 214 ح 1056) يعني اسلام علو و برتري پيدا مي كند، غلبه پيدا مي كند و چيزي بر اسلام پيروز نمي شود و غلبه پيدا نميكند. اين حديث از آن احاديثي است كه هر گروه از علماي اسلام با يك ديد به آن نگريسته و نوعي استنباط كرده اند، و در واقع از آن جمله هاي متشابه پيغمبر است. به اين معني كه از «جوامع الكلم» پيغمبر است، يعني يك لفظ است به جاي چند معني. توضيح اينكه: علماي فقه كه از ديد فقهي به هر چيزي نگاه مي كنند، از اين حديث چنين استنباط كرده،اند كه در مقررات اجتماعي اسلام، هيچ قانوني كه نتيجه آن اين باشد كه غير مسلمان بر مسلمان برتري پيدا كند وجود ندارد، و اسلام چنين قانوني را امضا نمي كند. براي مثال آيا در جامعه اسلامي، يك نفر از اهل ذمه (مانند يهوديان و مسيحيان و احيانا زرتشتيان) مي تواند در حال و شآني قرار بگيرد كه او حاكم باشد و يك مسلمان محكوم، و مثلا يك بنده مسلمان را در اختيار خودش بگيرد؟ فقها ميگويند: «اِلاِسلام يَعلو وَ لا يُعلي عَليهِ» يعني دست اسلام هميشه بايد بالا باشد، اسلام دست پايين را هرگز نمي پذيرد، و از اين اصل احكامي را استنباط مي كنند. متكلمين كه از جنبه ديگري به مسائل نگاه ميكنند و به اين حديث از ديد كلامي نگريسته اند (متكلم، سر و كارش با منطق و استدلال و بحث و محاجه است) ميگويند: «اَلاِسلام يَعلو و لا يُعلي عَليهِ» يعني منطق اسلام بر هر منطق ديگري برتري دارد. آنجا كه منطقها و استدلالها با يكديگر مواجه مي شوند، در عرصه استدلالها و در ميدان احتجاجها و در سرزمين منطقها، منطق اسلام بر هر منطق ديگري برتري و غلبه دارد. آنها كه از ديد اجتماعي به اين حديث نگاه كردهاند، مسآله را به شكل ديگري طرح ميكنند، ميگويند: «اَلاِسلام يَعلوا و لا يعلي عَليهِ» يعني در جريان عمل، برتري با اسلام است، چرا؟ براي اينكه قانون اسلام از هر قانون ديگري بر نيازهاي بشر منطبق تر است و لذا راه خودش را عملا بهتر باز ميكند.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 325 ـ 326
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.